Franz Mohr
Steinway&Sons

 

Franz Mohr:

 ”My Life with the Great Pianists”

        

 www.franzmohr.com.

Mohr recounts with humor and tenderness his experiences with the greatest pianists of our time as Steinway & Sons’ Chief Piano Technician.

SHORT BIO:

To many of the greatest pianists of our time, one man was critically important: Franz Mohr, former Chief Concert Technician of Steinway & Sons for more than a quarter of a century.
As the close colleague of legendary musicians such as Vladimir Horowitz, Arthur Rubinstein, Glenn Gould, Rudolf Serkin and many others, Franz Mohr attended to their Steinway instruments, making delicate adjustments that affect tone, balance, and other characteristics of sound. It was Mohr who enabled these virtuosos to fully realize their own, individual interpretative styles, and to fully realize their concept of tonal color. Franz Mohr directed the preparation and maintenance of all Steinway pianos provided for concert and artists’ service throughout the world and was the technical advisor to technicians at 100 dealer locations where hundreds of Steinway pianos stand ready for concert use.
A master piano technician, Franz Mohr joined Steinway & Sons in New York City in 1962 as assistant to William Hupfer, then chief concert technician, whom he succeeded in 1968. Mr. Mohr learned piano building in Europe beginning in 1950 in Cologne, Germany. In 1956 he became a concert technician for a Steinway dealer in Dusseldorf, Germany, which maintains a large concert service. Six years later he and his family moved to New York.
Born in Duren, Germany, on September 27, 1927, he studied music at the Musikhochschule in Cologne and the Academy of Music in Detmold, Germany. He and his wife, Elizabeth, live in Lynbrook, New York. They have three children: a daughter, Ellen, and two sons, one of whom continues the family tradition by working at the Steinway factory in Long Island City as manager of Customer Service.
Mr. Mohr retired as chief concert technician of Steinway & Sons in 1992. Presently he is an active advisor and consultant to Steinway & Sons. He is also a well-known book author (”My Life with the Great Pianists” and ”Backstage with Great Pianists” – German) and a brilliant speaker.
„This book tells Franz’s story. It tells much about what it is like to be famous and to play the piano in public. Not included is the loving care devoted by Franz and his associates to the unfamous, the debutantes – the ones who never quite make it – all of whom receive the same careful attention… Franz Mohr is a true friend of all musicians everywhere.“ (Henry Z. Steinway about ”My Life with the Great Pianists”)
„I play more at Carnegie Hall than anybody else“, says Franz Mohr, „but I have no audience.“ Seeing him alone on the stage, hours before a concert, one might mistake him for a virtuoso improvising on a nine-foot grant. Instead, Mr.Mohr, Chief Technician for Steinway and Sons, is tuning it. He goes where the pianos go: When Rudolf Serkin takes a Steinway on tour, Mr. Mohr goes along, checking a key here, tightening a string there.“ (New York Times)

 

Ur tidningen DAGEN 2010-05-19

Franz Mohr | Foto: Kaj Aalto

Insikt

Franz Mohr stämmer världspianisternas flyglar – och berättar om Jesus.

Hamburg. Som chefstekniker på världens förnämsta pianofabrik har Franz Mohr levt nära pianisternas världselit och stämt deras Steinwayflyglar. Och han har diskuterat sin Jesus med både Vladimir Horowitz, Glenn Gould och Arthur Rubinstein när han rest runt med dem i världens kulturmetropoler.
Om artikeln
Publicerat: 2010-05-19
Uppdaterat: 2010-05-19
När du ställer dig till Guds förfogande, leder han dig. Han visar vägen enligt Psaltaren 32 och låter sitt öga vaka över dig. För mig är det den himmelska gps:n, säger Franz Mohr.
Jag möter Franz Mohr i Hamburg, på hans hemmaplan. Den tyskfödde pianostämmarvirtuosen har kommit till Europa för en månads turné från New York där han har bott sedan 1962. Han är 82 år, men fortfarande aktiv konsertstämmare, tekniker, föreläsare och inspiratör. Inte bara pianostämmare utan musiker och alla som älskar klassisk musik smittas av hans entusiasm.
Han har kört
från Düsseldorf till Hamburg på autobahn med sin fru Elisabeth. I bilen har han haft hjälp av sin gps som visat vägen till hotellet. Tekniker som han är, är analogin mellan satellitnavigering och Guds ledning nära till hands.

– Kristens resa är att vandra i tro. Herren ger dig ljus över nästa steg. Gps är fantastiskt, men den lilla skärmen visar ju bara till nästa korsning. Du måste lita på att den visar efter nästa sväng också och följa pilen, förklarar Franz Mohr entusiastiskt.
Han berättar om en man som efter ett föredrag kom till honom och ville ha råd om hur han skulle klara sig ur sin depression. De bad en enkel bön tillsammans.
– Sedan sa jag till honom: ”Du vill se hela ditt liv på en gång.” ”Ja, det vill jag”, svarade han. ”Du vill ta steg nummer sju innan du tagit steg ett. Gud har gett dig ljus över nästa steg. Du vet vad nästa steg är, oroa dig inte för steg nummer två.”
Det var ord i rättan tid och mannen var lättad. Han visste ju ändå vad nästa steg skulle vara.
Franz Mohr har
själv famlat i mörker efter andra värlskriget då hemstaden Düren hade bombats till ruiner. Framtiden var oviss för en ung musiker. Dessutom var han tvungen att sluta med att spela violin, eftersom hans arm blev infekterad och stråkinstrumentets speciella spelställning gjorde det bara värre. Vad skulle han ta sig till?

Han utbildade sig till pianotekniker och stämmare, det hade ju ändå med musik att göra. Det gick bra för han hade bra gehör och han var händig. Han fick börja finjustera och stämma pianon i konsertsalarna i Tyskland. År 1962 bjöds han till Steinway i New York och den unga familjen beslutade att emigrera. Det var ju drömmen.
Om det inte hade blivit musiken, skulle han vara pastor. Som ung kristen funderade han på teologiska studier, men upplevde att Gud kallade honom till att arbeta inom musikvärlden. I sin hemförsamling i New York har han genom åren hållit många tal och inspirerat kristna med sin positiva utstrålning.
Sedan pensioneringen 1992 har han samarbetat med det kristna musikernätverket Crescendo med schweitzaren Beat Rink i spetsen. Franz Mohrs entusiasm och hans färgstarka berättelser om ett liv tillsammans med originella pianister och dirigenter lämnar ingen oberörd. Nu finns de också som ljudbok både på engelska och tyska utgivna av det schweiziska förlaget Brunnen i samarbete med Crescendo. Boken om hans liv med de stora pianisterna har översatts till åtta språk inklusive kinesiska.

På en konferens i Leipzig träffade Franz en pianist som var på toppen av sin karriär. Han hade just spelat med Wiens filharmoniska orkester. Han frågade Franz hur han som kristen kunde vara ett vittne på riktigt. Då berättade Franz om sin erfarenhet med den legendariske pianisten Vladimir Horowitz.
– Jag ber Herren varje morgon att han ska låta mig vara sensitiv till den helige Andes ledning. En gång i Rochester New York, när Horowitz skulle inta scenen, stod jag bredvid honom precis innan dörren öppnas. Han viskade till mig: ”Det här är världens ensammaste plats”, berättade Franz Mohr till pianisten.
Horowitz gav ännu en bejublad konsert, men Franz Mohr grubblade över vad han hört. Vad skulle han säga till maestron som höll distans? Men så fick Franz en tanke. Om pianisten bara visste vad som var världens ensammaste ögonblick. Det var ju när Jesus hängde på korset, när han gjordes till synd för vår skull. Även Gud vände sig bort från honom.

Söndagen därpå var det konsert i Boston. På Sheratons svit övade Horowitz. Plötsligt dog en ton i flygeln och man kallade på Franz Mohr. Då kom tillfället som förändrade förhållandet mellan pianisten och hans pianostämmare.
Horowitz hade hört att Mohr var kristen och läste sin bibel. Han bad pianostämmaren att berätta om sin tro inför sina gäster och blev väldigt fascinerad.
– Jag berättade hur jag upplevde frälsningen. Det var genom berättelsen om Jesu korsfästelse och de två rövarna.
”Det är så vackert”, sa Horowitz. ”Jag känner till Jesus, men jag är jude så jag bryr mig inte. Men du berättade det så vackert. Du måste komma hem till mig och mina vänner och berätta det för dem också.”
Franz Mohr blev vän med Horowitz. De reste världen runt, Horowitz, en Steinwayflygel och Mohr i mer än två decennier. Horowitz spelade inte om inte Franz Mohr hade stämt pianot.
Om Franz Mohr är förälskad i sin Jesus så är livet med Steinway också en kärleksaffär. Han kan inte låta bli att prata om världens bästa piano.

– Det är klart att Steinways goda rykte gör att folk vill jobba i bolaget. Man vill vara en del av den otroligt fina traditionen av pianobygge. Det ger motivation, säger Franz Mohr, vars två söner också jobbar på Steinway.
– Jag har haft förmånen att inte bara stämma, utan också undervisa och dela med mig av min erfarenhet. Av min föregångare lärde jag mig ingenting. Chefstekniker Bill Hupfer var inte den som berättade något. Det vill jag göra, säger Franz Mohr.
I nästan alla världens stora konsertsalar finns en Steinwayflygel. Det är pianovärldens Rolls Royce, som 99 procent av konsertpianisterna vill ha, när de framträder. I Steinways stall finns 1500 artister, allt från jazzpianisten och sångerskan Diana Krall till kinesiska stjärnskottet Lang Lang på den klassiska sidan. Franz Mohr är bekant med många av dem.

 

Fakta: Att bygga en Steinway – ett riktigt handarbete
Det är 157 år sedan H. E. Steinweg och hans söner startade firman Steinway & Sons i New York. Ända sedan det första instrumentet, som Steinweg snickade ihop i sitt kök 1836, var målet att göra det bästa tänkbara instrumentet. Pianon tillverkas i dag i både USA och Tyskland. Förra året såldes drygt 1200 instrument med det gyllene emblemet.Steinway & Sons i Hamburg har 333 anställda och 17 lärlingar. En Steinwayflygel kostar i Tyskland mellan 250000 kronor och 1,2 miljoner beroende på storlek. Ofta är en begagnad Steinway ännu dyrare. Det tar ungefär ett år att bygga en flygel, vilket görs till 80 procent för hand. Dessförinnan måste virket torkas i två år. I stort sett allt från strängar till klangbotten och ram tillverkas i den egna fabriken.Steinway tillverkar också stående pianon för hemmabruk och mindre lokaler. På en flygel är mekaniken liggande, vilket gör anslaget mer känsligt och ger större dynamik tack vare större resonansbotten och längre bassträngar. Därför föredras flygeln som konsertinstrument.Mer information finns påwww.steinway.com och www.franzmohr.com.

http://youtu.be/0VqTwnAuHws

 

 

Lämna ett svar